fredag 20. august 2010

Mammaliv og nye prioriteringer

Nå har jeg vært mamma i nesten to måneder og stortrives med det. Vår lille sønn er verden beste (lurer på om andre mener det om sine barn? ;o) ) og det går fint å være hjemme. Skjønt jeg har ikke vært hjemme alene så lenge, hele sommeren har vi vært mye hjemme hos mamma og pappa, hvor også søsteren min og familien hennes har vært. Så det er litt rart å være hjemme hvor det er så stille.



Derimot så har jeg til min forbauselse ganske så liten tid tilgjengelig. Det meste av tiden går til amming (rekorden er fire timer i strekk) og soving (på lillegutt, altså). og mens han sover har jeg mulighet til å gjøre alt det som jeg ikke får gjort når han spiser. Problemet er bare prioriteringen av hva som skal gjøres, jeg vet jo aldri hvor lenge han sover. Her er det lett å gå i baret. Veldig lett, faktisk.  Derfor har jeg laget meg en liten prioriteringsliste. 

1. SOVE. Dette er faktisk det viktigste jeg gjør. Natten er jo ikke akkurat 8 timer i strekk lenger så det gjelder å sove når man kan. Det er ... når  han sover. Dette er altså det aller viktigste jeg gjør. 

2. SPISE. Jepp, så banalt er punkt nummer to. Det kan fungere å både spise og amme samtidig, men det er ganske mye mer slitsomt enn å få sitte på en stol helt alene og spise med begge hender. Dessuten er det en kunst man utøver helst kun når man må. 

3. DUSJE. Stell av meg selv er blitt nedprioritert,gitt. Syntes at det var vanskelig å føle meg vakker når jeg var gravid... og nå skjønner jeg at det skal jeg fortsette med nå som jeg er mor... i alle fall mens jeg ammer. Selv om det står på tredjeplass, så regner jeg aldri med å kunne gjøre ting som å føne håret eller liknende. Faren er jo alltid til stede for at han våkner, og ettersom både sove og spise kommer først, så har jeg sjelden mye tid til å dusje. 

4. GÅ TUR. Klarer jeg å legge ut på en liten tur mens han sover, så er jeg veldig glad. Da er mulighetene store. Det å handle i butikken er plutselig mulig, og jeg kan lette min samvittighet for at jeg jager mannen min ut for å handle middag når han kommer hjem. 

5. Alt mulig annet, som for eksempel å gjøre rent... Dette blir det sjelden tid til, ettersom alt det andre tar ganske så mye av tiden min. Heldigvis har jeg en veldig snill mann som tar sin del av dette, så vi støver ikke helt ned.

6. Og aller aller sist, kommer blogging. Derfor får vi se hvor ofte jeg får blogget fremover.... :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar