onsdag 1. desember 2010

Mammaengasjert!

Det er sjelden jeg liker å skrive noe om politiske saker, og er heller ikke den som roper høyt mine meninger om noe. Men nå må jeg nesten skrive ut litt frustrasjon...


Detn gjelder forslaget på ny fordeling av foreldrepermisjonen. Det er jo nå lagt fram forslag om at den skal bli tredelt. Nå som jeg er hjemme kjenner jeg det at dette blir helt feil. Ettersom jeg fremdeles fullammer så kan jeg ikke bare slutte på dagen jeg skal ut i jobb. Min lille going trenger tilvenning til mat. 
Egentlig så føles denne tredelingen som en overgang til å dele permisjonen i to. Ettersom rådene på amming går på at man bør fullamme til barnet er seks måneder (omstridt, men til nå så har dette vært rådet pga allergi), henger ikke dette sammen. Skulle tro vi mennesker var maskiner som vi kan skru av. 


 

Anna Rósa Tómatsósa beskrev et annet poeng om likestilling godt i Facebookgruppen Nei til tredeling av fødselspermisjon. Hun sa: "Jeg og min mann er enige om at når han kan ta halve svangerskapet, fødselen og amminga så kan vi godt dele likt i mellom oss!" 

Godt sagt! Jeg er for likestilling på lønn og like rettigheter for alle på de områdene der vi kan prestere likt, men det er faktisk sånn at vi er fysisk forskjellige når det kommer til graviditet og barn. 

Jeg har også tenkt på at denne tredelingen fører oss tilbake noen år. Kvinner har opparbeidet seg rettigheter til permisjon over lang tid, og så skal dette bli tatt fra oss med et pennestrøk... Jeg støtter Gro Nylander på dette. Her er det et godt intervju av henne. Hun har mange gode poeng. Intervju med Gro Nylander

Hilsen en engasjert fru Coster

1 kommentar:

  1. Enig med deg! Jeg fatter ikke at de ikke bare kan la oss bestemme det selv!

    SvarSlett